De laatste week en terug in NL - Reisverslag uit , van A Werf - WaarBenJij.nu De laatste week en terug in NL - Reisverslag uit , van A Werf - WaarBenJij.nu

De laatste week en terug in NL

Door: amvdwerff

Blijf op de hoogte en volg A

05 April 2012 | ,

Het laatste verslag heeft even op zich laten wachten. Mijn dagen terug in NL zijn wat anders verlopen dan de bedoeling was, ziek, maar nu weer aan het opknappen.

Zondag 25 maart
Vanochtend met de kinderen naar de kerk geweest, vonden ze geweldig. De dienst was bijna geheel in Ewe, dus heb alleen de Engelse stukjes (speciaal vertaald) meegekregen. Voor de jongste kinderen is het normaal om tijdens de dienst bij te slapen, wel even wennen, maar ook wel logisch…de dienst duurde lang. Wel met veel muziek etc. Na de dienst even meegelopen naar Hardthaven, omkleden en dan kunnen ze spelen.

's Middags; op naar Frances de woodcurver met Jessy haar fiets, helaas met een lekke band terug. (met 8 gaten erin blijkt later)
Eindelijk een stortbui(tje) regen, maar zet niet echt door.
Met Linda en Tiffany (ergotherapie, States) en taxi Prince ga ik naar het Volta-meer en de heuvel met de heel veel Christenbeelden (wordt een beetje hier gezien als Lourdes), ook was hier een heilige boom. Nog even naar town geweest op de terugweg, en met Edem mee terug gereden, boodschappen gedaan en Isabella opgehaald bij tante Patience.

Na het eten (groundnutsoup :) ), tijdens het lekkere ijsdessert (Fan, 3x op rij) hebben we het over de geitengevangenis die je hier hebt (bij het politiebureau). De geiten moeten voor zonsondergang binnen zijn bij de eigenaren, wordt er een geit gesnapt die uithuizig is, dan wordt die naar de geitengevangenis gebracht en kan de eigenaar, na een boete betaald te hebben, hem ophalen.

Na het eten heb ik de setup voor de ziekenhuiswebsite gemaakt, duurt even, maar dan heb je wat.

Maandag 26 maart
Vanochtend geen afspraken, dus genoeg tijd om aan de website te werken en om te babysitten. Uiteindelijk komt daar weinig van, tussendoor met het management overlegt, naar het lab geweest voor de nieuwe vrijwilliger, veel losse dingen gedaan, maar allemaal wat moest gebeuren.
CPR-training op de maternity gegeven. Men weet een beetje de regels, maar niet duidelijk, veel training voor de new borns gedaan en met veel enthousiasme zijn ze aan de slag gegaan en hebben heel veel geoefend. Zelf heb ik ook gelijk veel geleerd over het schoon maken van de mond/neus en de handelingen. Sister Magdalen was bij deze training en ook zij was erg enthousiast (zelfs zo, dat ze woensdag zelf de training in het childrens ward is gaan geven samen met mij).

Na de training snel naar huis, op naar Hardthaven. Van de kinderen handprints gemaakt, heel gezellig om te doen, met top-organisator Bright (een vd kinderen).

Dinsdag 27 maart
Ik ga naar de special school met Linda. Kijken hoe het daar is en gelijk CPR-training geven (en uiteindelijk ook First aid). Leuk om alles te zien en te zien hoe alles opgeknapt is. Jammer om te zien dat de leraren geen/bijna geen les aan de kinderen geven, alleen een beetje hangen. De CPR-les en First aid deden ze wel goed mee, Isaac (schoolhoofd) kwam later (zoals vaak) en heeft dat gelijk gemerkt, aangezien ik de instructies al had gegeven voordat hij kwam, moest hij zelf luisteren naar zijn leraren om de info te krijgen (waar hij niet echt goed in is, maar nu moest…)
Na de special school zijn Linda, Tiffany en ik naar Fesi geweest, de pottery.
Onderweg besloten om lunch in het ziekenhuis te hebben, maar thuisgekomen staat er al lunch van Jessy te wachten. Dat wordt uiteindelijk mijn avondeten en jollof in het ziekenhuis gegeten.

14uur CPR-training voor de OK en medical assistents gegeven.
Dan even langs de fietsermaker om de fiets op te halen, richting markt, richting Frances de woodcurver. Op naar huis, computer ophalen en
op naar James/ziekenhuis. Aan de website gewerkt tot laat.
Fiets mee, weer een lekke band…

S Avonds nog een probleem met het stromende (eindelijk) water en de watertank opgelost met Rita en Sonjelle (douchen hoefde ik bijna niet…)

Woensdag 28 maart
Vroeg wakker, 6uur, Rita is al aan het soppen,boenen,opruimen….dan ik ook maar opruimen.. Justice, de health worker van UNiTED, is ook vroeg en samen doen we klusjes, zoals de fiets weer naar de fietsenmaker brengen voor weer een nieuwe band.
Aan Antoinette en Justice heb ik lessen over HIV/AIDS en hypertension gegeven. Veel posters, materialen gebruikt en in het ziekenhuis een kijkje genomen voor de bloeddrukmeting

Op naar het ziekenhuis, de afspraken lopen niet helemaal zo als het hoort en veel mensen willen aandacht van me. Een goed gesprek met Emannuel gehad over de maternity/CPR, met sister Magdalen de CPR-training op childrens’ward gedaan en foto’s gemaakt, foto’s op het lab gemaakt.

Donderdag 29 maart
Om 8uur een afspraak met Simeon over wat ik allemaal gedaan heb en mijn bevindingen
Daarna met James overal in het ziekenhuis foto’s gaan maken voor het ziekenhuis, ruim 100!
Even op naar huis
Met Fred (Jessy's vader, dus 2 Jovo's in een auto) met de auto de boxes ophalen bij Seth en ze naar HardtHaven brengen, zodat Sonjelle de namen er op kan zetten, gelijk langs town boodschappen gedaan (straatje met de half blote man ;) )
Pannenkoeken bakken voor de pannenkoekentaart, en gelijk als lunchen ook nog
Met James en Edem de foto’s voor de website doorgelopen en op usb gezet om mee te nemen naar Accra voor de designer
Dan op naar Hardthaven met Edem, Jessy, haar ouders, Isabella om de koffer vol duplo te brengen en de boxes uit te reiken, succes! (al willen de kinderen nog niet aan de boarding school denken, maar voor het verhuizen een eigen box is wel leuk)

's Avonds afscheidsetentje, met beef-stoofschotel en aardappelpurree.

Vrijdag 30 maart
Mijn laatste dag, spullen pakken, visite van Mary en Peter, afscheid nemen, schoonmaken
En dan op naar Accra, samen met Edem, Sonjelle, Anne en Mijke. Onderweg een stortbui tijdens de stop bij Aylo bay. Temperatuur daalt van 38 naar 33 naar 28 en in Accra is het weer 34.
In Accra Sonjelle bij Kokolemble gebracht, Anne en Mijke naar WARA en samen met Edem nog een rondje gereden richting Art Market voor de djembe en de stad nog gezien, Anne en Mijke weer opgehaald, bij Melty Moments gedinerd (laatste avondmaal volgens Anne ;), lekkere club sandwich = veel) en dan op naar het vliegveld . Edem wil mij mijn vlucht zogenaamd laten missen en de meiden vinden dat een goed idee…;) Tegenwoordig als je al online ingecheckt bent hoef je nog maar 2 uur van te voren er te zijn, ipv vroeg 4 uur. Ik ben 2,5 uur van te voren er, alles goed soepel.
10 minuten te laten vertrokken, weinig slaap, half uur te vroeg geland, bagage heel snel. Opgehaald door pa en ma, en om 8uur al weer thuis.