Veel verschillende activiteiten…. - Reisverslag uit Accra, Ghana van A Werf - WaarBenJij.nu Veel verschillende activiteiten…. - Reisverslag uit Accra, Ghana van A Werf - WaarBenJij.nu

Veel verschillende activiteiten….

Door: amvdwerff

Blijf op de hoogte en volg A

25 Maart 2012 | Ghana, Accra

Woensdag ben ik begonnen met les te geven aan de 2 UNiTED-health workers (normaal doet Jessy dit, maar ik neem het nu 1,5 week van haar over). Zij worden getraind om voorlichting te geven in het ziekenhuis aan patiënten over onderwerpen als malaria, diabetes, hep.A, anemie, First aid, hypertensie etc. Wanneer een patiënt informatie wil (normaal niet/minimaal beschikbaar, kennisniveau ligt laag) kan hij langs komen, b.v. nadat hij van de dokter te horen heeft gekregen dat hij diabetes heeft. Met name ‘wat zelf te doen’ is een belangrijk onderdeel.

Ook ben ik gestart met de CPR-training via UNiTED te geven aan de medewerkers van het ziekenhuis. Eerst voor de hoofden, daarna de verpleegkundigen per groep. Inmiddels heb ik er al 25 op bezoek gehad, dus gaat goed. Men is enthousiast, en ik probeer ze te prikkelen om vragen te stellen (is men hier niet gewend), en vragen zijn er! Heel leuk om te doen!

Van het een komt het ander…..naar aanleiding van de CPR-lessen die ik geef is mij om advies over een onderzoek naar sterftegevallen onder pasgeborenen. Het blijkt dat het gebruik van de ambu-mask tot minder sterfte leidt dan zuurstoftoediening. Na navraag denk ik dat ik al een van de oorzaken heb achterhaald; verschil in druk. Te hoge druk bij zuurstoftoediening, omdat men niet het verschil in waarden kent. Ook blijken er zuurstofflessen lek te zijn…In overleg ga ik ook training CPR geven aan de maternityward en deelnemen aan een discussie over dit onderwerp, spannend….
….en ook; ik ben gevraagd om ook CPR-training te gaan geven aan nieuwe health workers en aan de leraren van de special school (dinsdag). Met name dat laatste is wel extra leuk om dat een vrijwilliger van hier daar veel heeft gedaan en ik wil dat graag zien, dus mooi te combineren!

De radiologielessen komen nog niet zo lekker op gang als vorig jaar. Vorig jaar was ik heel de dag op de afdeling, nu moet men naar mij/UNiTED toe komen, of ligt het aan nog anders? Ik doe mijn best en elke stap is er een.

In Hardthaven heb ik samen met een andere vrijwilliger een activiteit gedaan; woorden maken met letterkoekjes. Het is mooi om de verschillen per kind te zien, de een eet ze gelijk op, de ander gaat mooie woorden maken. Het is druk met zo’n grote groep, 19, maar ook gezellig.

De opzet voor de internetsite voor het ziekenhuis heb ik nu ook kunnen maken. Het programma dat we gaan gebruiken hebben we nu bepaald, de info is aangeleverd, dus aan de slag!

Dit weekend ben ik voor het eerst in Ho, regionale stad, geweest. Een mooie tocht met veel groen, veel verschillen in huizen, verkeer etc. onderweg. Nadat we thuis kwamen gelijk de beloofde pannenkoeken voor de kinderen gebakken (Koby’s verjaardag!). Ruim 30 gemaakt, ook voor de sisters, vrijwilligers en onszelf. De kinderen vinden ze altijd geweldig met suiker, en ook nu toe ik bijna bij het huis was, werd ik al enthousiast ingehaald, snel handen wassen (dat kon heel snel) en lekker eten.

Het is hier erg warm, 40 graden wordt gehaald en al een tijd geen regen gezien (op dat kleine buitje vorige week na). Veel mensen hier vinden het ook echt warm. Maar ik geniet nog steeds, lekker bezig zijn, gezellig met Edem en Jessy eten, oppassen met Isabella (die nu kan zitten en veel beweegt) en van alles te beleven, zoals de potterie, markt, tailors, wood.

Tot snel, Annemieke

  • 25 Maart 2012 - 12:45

    Rubia:

    Hey Annemieke,

    Zo te lezen ben je lekker druk bezig! goed hier, geniet ervan!!
    Ben benieuwd naar je foto's als je weer terug bent!!
    Tot over een paar weken

  • 25 Maart 2012 - 16:32

    Gert:

    keep up doing the good things :D

  • 25 Maart 2012 - 16:50

    Carla Van Der Werff:

    Nou Miek dat ziet er druk maar ook wel heel gezellig uit hoor.
    Wat een knappe nicht heb ik toch maar.
    Fijn dat je zoveel voor die mensen kunt betekenen, je krijgt er ook zelf vaak zo ongelooflijk veel voor terug.
    Nog heel veel plezier vooral en tot gauw xxx Tante Car

  • 25 Maart 2012 - 20:30

    Linda Roelofs:

    Wow Annemieke! Gaaf hoor, wat je daar allemaal doet en meemaakt! Leuk om te lezen!
    groetjes, Linda

  • 25 Maart 2012 - 20:30

    Linda Roelofs:

    Wow Annemieke! Gaaf hoor, wat je daar allemaal doet en meemaakt! Leuk om te lezen!
    groetjes, Linda

  • 29 Maart 2012 - 08:11

    Papaaaaaaaaaaaaatje:

    Geweldig wat je daar presteert.
    Ik(we zijn) ben erg trots op je, maar dat weet je.
    Helaas zijn 3 weken te weinig voor alles wat je kan en nog wil neerzetten.

    We kijken uit naar je verhalen(en foto's) als je weer thuis bent.

    xxxxxxxxxxxxxxxPapaaaaatje

  • 29 Maart 2012 - 19:13

    Jeannette Hooijmans:

    Hoi Annemieke,
    Je bent een bezige bijtje zo te lezen wat je allemaal doet. Super!!! Geniet nog van alles wat je kan doen en het overdragen van je kennis.
    Groetjes Jeannette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

A

Actief sinds 20 Jan. 2011
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 16136

Voorgaande reizen:

13 Maart 2011 - 10 April 2012

Vrijwilligerswerk Ghana

Landen bezocht: